• دانشنامه پیشگام
    Encyclopedia of pishgam

    Engineering
    38) مهندسی
     مهندسی، روش و حرفه‌ی کاربرد علوم فنی است که با استفاده از قوانین طبیعت و منابع فیزیکی به ساخت و طراحی مواد، ساختار، ماشین، ابزار و سیستم و یاپردازش‌ می‌انجامد. شخصی که در رشته مهندسی تحصیل کرده‌است را مهندس می‌نامند.
    هیات مهندسان آمریکا مهندسی را اینگونه تعریف کرده‌است: کاربرد خلاقانه اصول علمی جهت طراحی یا توسعه ساختارها، ماشین‌ها یا روشهای تولید (یا ترکیب این امور) به شکلی که شرایط اقتصادی پروژه و نیز امنیت زندگی و مالکیت را در نظر بگیرند.
    مهندسی از قرون وسطی و در زمانی که انسانها اختراع‌هایی مثل چرخ و قرقره را داشتند وجود داشته است. هرکدام از این اختراع‌ها با تعریف مدرن از مهندسی مطابقت دارد و اصول مهندسی در باره آنها رعایت شده است.
    خود اصطلاح مهندسی به زمانی بر می‌گردد که واژه مهندسی (engineer: کسی که بر روی موتور کار می‌کند)  به سازنده موتورهای مهندسی گفته شد.
    مهندسی = طراحی کمی
    مهندس = طراح کمی
    انواع طراحی: 1) طراحی از صفر 2) بهبود 3) توسعه

    انواع طراحی: 1) طراحی جزء 2) طراحی سیستم

    مهندس (engineer) در اکثر کتابهای مرجع جهان به "Problem Solving" توصیف شده است یعنی کسی که برای هر مشکل، بهترین راه حل را پیدا میکند. این ممکن است شامل جنبه‌های کیفی، کمی، فیزیکی، اقتصادی و غیره باشد. در زیر هفت ویژگی یک مهندس تقدیم میشود:
    1. تحقیق (Research) علمی، فنی و صنعتی به منظور کشف را‌ه‌حل‌های تازه و سودمند.
    2. توسعه (Development) فنی به منظور اعمال دستاوردهای تحقیقات موجود برای غلبه بر یک مشکل یا بهبود کمی و کیفی سیستم و ابزار.
    3. طراحی (Design) یک یا چند ساختار، سیستم یا ابزار با بهره‌گیری از مدل‌های مهندسی، روش‌ها، نیازهای کنونی و شرایط خاص.
    4. ساخت (Construction) که براساس آن مهندس وظیفه دارد ضمن آماده‌سازی فضا و محیط تولید، رویه ساخت، کیفیت محصول، هزینه تمام شده و نحوه سازماندهی منابع و تجهیزات را مشخص کند.
    5. تولید (Production) محصول یا سیستم که شامل "برنامه ریزی و زمان ‌بندی کار (Planning)"، انتخاب و مشخص کردن ترتیب فرآیندها، ابزارها، مواد اولیه، چیدمان (layout)، عناصر و اجزای سیستم نهایی (Components)، آزمایش، بازرسی و عیب‌یابی محصول است.
    6. به کار انداختن (Operation) یک سیستم یا محصول که ممکن است توسط کسان دیگری تولید شده باشد. این مهارت شامل آشنایی با کنترل‌های مکانیکی، الکترونیکی یا نرم‌افزاری ابزار و سیستم، تامین نیرو و انرژی لازم برای به کار افتادن آن حمل و نقل، ارتباطات و جنبه‌های اقتصادی است.
    7. مدیریت (Management) ابزارها و سیستم‌ها به منظور تحلیل وضعیت گذشته و حال تجهیزات و دستگا‌ه‌ها، پیش‌بینی وضعیت آتی آن‌ها و سازماندهی منابع مالی، انسانی و اطلاعاتی موجود برای کسب نتایج بهتر در آینده.

     

    <div class="igtranslator-activator-icon" style="background-image: url("");" title="Click to Show Translation"> 

    <div class="igtranslator-activator-icon" style="background-image: url("");" title="Click to Show Translation"> 

    دوشنبه 30 آذر 1394 :::: نظرات (1)