• دانشنامه پیشگام
    Encyclopedia of pishgam

    Skills of Management
    21) مهارت‏‌های مدیریتی

    1ـ مهارت فني
    داشتن تجربه، تخصص، آموزش و كارآموزي لازم متناسب با جايگاه خود. اين مهارت‌ به معني توانايي به کار بردن ابزار، شيوه‌ها و دانش مورد نياز براي اجراي يک زمينه تخصصي است. مهارت فنی، شامل مهارت‏هاي الزامي براي انجام وظايف خاص مانند مهارت حسابداری برای یک حسابدار، مهارت‌ جراحي براي يك جراح، توان برنامه‌نويسي براي یک کارشناس برنامه‌نويسي كامپيوتر یا مهارت رانندگی و تعمیرات خودرو برای یک رئیس نقلیه. این مهارت از پستی به پست دیگر فرق می    کند.
     2ـ مهارت انساني و رهبري
    يك مدير بايد توانايي كار با ديگران و استفادة مطلوب از آنها در انجام وظايف محوله همراه با رغبت و انگيزش كافي را داشته باشد و از قدرت لازم برای بسيج كاركنان، در جهت اهداف سازماني برخوردار باشد. اين مهارت به مدير امکان مي‌دهد تا با افراد، در کنار آنها و به طور موثر با آنها کار کند. عدم توجه به این مهارت، صرفاً محیطی خشک و بی‏نشاط را رقم می‏زند که افراد تمایلی به خرج کردن توان خود ندارند و صرفاً برای اجبار معیشتی، اندکی از توان خود را خرج می‏کنند.
    3ـ مهارت نظری و ادراکی
    يك مدير بايد قدرت درك پيچيدگي‌هاي سازمان و نيز توان تشخيص مسائل و حل آن را داشته باشد. اين مهارت به مدير امکان مي‌دهد که سازمان را به صورت يک کل  در نظر بگيرد و روابط متقابل بخش‌هاي مختلف و چگونگي تاثير تغيير هر قسمت در کل سازمان را پيش‌بيني کند.
     
    رابطه بین سطوح سازمانی و مهارت‏های مدیریتی
    ـ  بخش بیشتری از مهارت‏های فنی، به مديران عملياتي اختصاص دارد زیرا آنها  بيشتر نيازمند اين مهارت مي‌باشند.
    ـ مديران در همه سطوح به مهارت انسانی در حد بالائی نياز دارند. هر چند اين مهارت براي مديران مياني، در مقايسه با ساير مهارت‏ها، اهميت بيشتري دارد ولی برای سایر سطوح هم کم اهمیت نیست.

     

     

    یکشنبه 02 فروردین 1394 :::: نظرات (0)