• دانشنامه پیشگام
    Encyclopedia of pishgam

    Supervision
    20) سرپرستی

    در متون فارسي، سرپرستی به معناي مواظبت، رياست و سروري است و در تلقی عام، سرپرستی به مفهوم اداره کردن افراد و امکانات است ولی اساساً سرپرستی یک اصطلاح و مفهوم مدیریتی و سطح و رده‏ای از سلسله مراتب سازمانی است.
    سرپرست فردی است که در پایین‏ترین رده یا سلسله مراتب مدیریت در سازمان قرار دارد و به طور مستقیم و چهره به چهره با متصدیان مشاغل گوناگون یک واحد خاص از سازمان کار می‏کند. سرپرست فردي است كه با ايجاد هماهنگي  و با بهره‏ گيري از حداقل نيروي انساني و امكانات مادي، امور سازماني را به انجام مي‏رساند.
    از آنجا که سرپرستان کلید اصلی تولید در سازمان هستند اغلب با مشکل «وفاداری دوگانه» یعنی وفاداری نسبت به روساء و نسبت به افراد تحت نظارت خود مواجه هستند. از این رو صاحب‏نظران، سرپرست را «مدیر خط اول» و «مهمترین عامل در ایجاد روابط انسانی کارآمد در سازمان» و یا «سنگ بنای سازمان» معرفی می‏کنند.
    سرپرست هماهنگ كننده ‏اي بجا براي بهره ‏گيري مفيد از افراد و امكانات است؛ پس در انجام امور بايد امكانات را فراهم نمايد، از امكانات درست استفاده كند، در سالم نگه داشتن امكانات در حين كار دقت نمايد، محيط كاري را مساعد سازد تا رغبت و انگيزش كاري در نيروي انساني بوجود آيد.
    ملاحظه مي‏شود كه سرپرست در يك موقعيت حساس نقشي بين مديريت و كاركنان قرار دارد و لازم است كه در منطقه اجرا، آگاهي از توليد، كنترل توليد، نظم دادن و تصميم گرفتن داشته باشد تا بتواند در اجراي امور با مديريت هماهنگ گردد.
    هر چند که موقعیت سرپرستی در منطقه سوم از هرم سازمانی قرار دارد ولی از ارزش و اهمیت ویژه‏ای برخوردار است. علت این امر آن است که نظارت مستقیم بر اجرای عملیات و نظم و انضباط کامل در هر سازمان، کارگاه یا شرکت بر عهده سرپرستان می‏باشد. سرپرستان دارای عناوینی چون مدیران خط مقدم، مدیران صف، رئیس بخش و مدیر اداره کارها می‏باشند و مسئولیت تولید کالا و خدمات را برعهده دارند. عمده‏ترین زمینه کاری آنها، کاربرد قوانین، مقررات و دستورالعمل‏های سازمانی در جهت رسیدن به تولید کارآمد، ارائه کمک‏های فنی و انگیزش زیردستان می‏باشد. افق زمانی آنان کوتاه مدت بوده و دغدغه ذهنی‏شان تحقق اهداف روزانه (تولیدی) است.
    از طرف دیگر، سرپرستان مسئولیت بسیار و اختیار اندک دارند و بیش از هر رده‏ای باید خود را با نقش‏ه ای زیردستان، هم‏ترازان و بالادستان سازگار نمایند. سرپرستان در چگونگی بکارگیری منابع انسانی وظیفه بسیار حساس و تعیین کننده‏ای بر دوش دارند. این گروه با داشتن نقش کلیدی، تمامی وظایف و مسئولیت‏های مدیران را در سطح اجرایی برعهده دارند.

     نمونه ‏ای از وظایف سرپرستان
    احترام گذاشتن، ارایه الگو و نمونه‏هایی از وقت‏شناسی، خلاقیت، پاکیزگی؛ گوش‏دادن به نظرات، آگاه ساختن افراد از نحوه انجام درست فعالیت‏ها، آشنایی با قوانین و اصول رفتار، انتخاب افراد بر اساس ضوابط علمی، رعایت انصاف بین افراد و واگذاری مسئولیت بر اساس استعدادها و علایق، آموزش به کارکنان، دستوردهی معقول، فراهم کردن امکانات لازم، تشویق افراد، توجه به شکایات کارکنان؛ پذیرش کامل مسئولیت‏های واحد تحت نظارت و پرهیز از بهانه برای عدم پذیرش مسئولیت‏ها؛ آگاهی‏دهی به رئیس در باره پیشرفت ‏امور؛ آگاهی از انتظارات مقام بالاتر؛ تصحیح اقدامات افراد تحت نظارت؛ همکاری با سرپرستان واحدهای دیگر سازمان؛ استفاده از متخصصان شاغل در واحدهای دیگر برای حل مشکلات؛ آشنایی با وظایف، ابزار و فعالیت‏های افراد تحت نظارت؛ برنامه‏ریزی کارهای افراد و پیش‏بینی تحولات آتی؛ حل مشکلات مربوط به کار، نیروی انسانی و...؛ روزآمد کردن اطلاعات و دانش؛ نظارت بر جریان کارها، کسب اطمینان از صحت انجام امور و رفع مشکلات احتمالی؛ ایجاد نظم و ترتیب، نگهداری و کاربرد صحیح ماشین آلات، نظافت محل کار، ایمنی و بهداشت در محیط کار؛ ایجاد آرامش روانی برای کارکنان.

     

     

    یکشنبه 02 فروردین 1394 :::: نظرات (0)