• دانشنامه پیشگام
    Encyclopedia of pishgam

    Approach
    16) رویکرد

     «رویکرد» ترجمه کلمه approach انگلیسی است. این کلمه دارای چند معنی است. یکی از معانی آن که در فارسی بیشتر به آن توجه می‌شود به معنی شروع به «درگیر شدن با یک مشکل و یا تکلیف به صورتی خاص». در معنای اسمی هم به معنی «راهی برای درگیر شدن با چیزی یا کسی و راهی برای انجام دادن یا فکر کردن در باره چیزی مانند یک مشکل» به کار می‌رود. معنی دیگری که ممکن است در فارسی به کار گرفته شود معنی «راه» است؛ راهی که به مکانی منتهی می‌شود. با توجه به این توضیح، کاربرد این کلمه بیشتر به معنی «راه و روش» است مثلاً «رویکرد کارآفرینانه به مهندسی» یعنی مهندسی کردن با راه و روشی مبتنی برکارآفرینی برای رسیدن به اهداف خاصی که در حوزة مهندسی مورد نظر است.
    - طبق یک اصطلاح رویکرد با مفهوم پرسپکتیو(Perspective)  مساوی است و معنای آن منظر(View)  یا نقطه نظر، نظرگاه و زاویه دید  (Viewpoint) است مثلاً «رویکردکارآفرینانه به مهندسی» یعنی از منظر و زاویه دیدهای مختلف می‏توان به مهندسی نگاه و مطالعه کرد که یکی از آنها از منظر کارآفرینی است.
    - به صورت خلاصه
    رویکرد عبارت است از راه و روشی خاص برای رسیدن به هدف مشخص. با این تعریف، برای رسیدن به یک هدف مشخص، راه و روشهای مختلفی (یا به عبارت دیگر رویکردهای مختلفی) وجود دارد.
    ـ رویکرد : راه و روش؛ برداشت؛ زاویه دید؛ منظر؛ نظرگاه؛ نحوه نگاه؛ نوع نگاه؛ شیوه مطالعه، تحلیل و بررسی.

     

    شنبه 01 فروردین 1394 :::: نظرات (0)